lördag 7 januari 2012

elda upp pengar och skotta snö..


Vill först av allt slå fast: jag älskar hundar, både mina och andras.
Allt så vill jag deras bästa.
Har full förståelse över att det finns hundar som mår dåligt av smällare och raketer.
Men... hur kan så många hundar dra iväg på Nyårsafton?
Är de inte inomhus i sällskap av hussar och mattar?
För de rastas väl ändå inte lösa utan koppel om det smäller och lever rövare ute??
Känns som att det ligger en hund begraven någonstans??!
Om min hund är rädd och orolig då är jag banne mig nykter och tar hand om min hund!!
Trots alla hundar vi haft har vi aldrig haft någon som brytt sig om oljud i någon form.
Vi har varit noga med miljöträningen med våra valpar och unghundar.

Sen vore det ju roligt om någon funderade över pengarna som bränns upp.
Tänk om alla som köper raketer skulle ge likvärdig summa till välgörenhet.
Stadsmissionen i Sthlm som delar ut mat och varm dryck till hemlösa är ett säkert kort att skänka till. Har man råd att bränna krut och papper har man råd med det.
Fyrverkerier kommer aldrig att försvinna, men vi får göra det bästa av det.
Det ena utesluter inte det andra.

Känner överhuvudtaget att många djurälskare engagerar sig mer i sina djur än i andra människor. Det kan vara många inlägg i olika kommunikations medier om skadade plågade djur. Inte lika ofta inlägg om detsamma bland människor.

Djur är underbara. De fyller en stor funktion och är ett härligt nöje.
Men de är inte människor, fungerar inte som det vi gör.
När vi ger dem mänskliga drag och egenskaper de egentligen inte har gör vi dem orätt.
Och det är inte okej att ersätta människor med djur. Låt dem ha sitt naturliga beteende, fostra som deras flockledare skulle göra.
Och var hos era hundar och ta hand om dem på NyårsAfton!!

Snön har ju som bekant vräkt ner.
Vi bor i Norrbotten, det skall vara snö här på vintern.
Tror inte det är roligare i Skåne med regn och blåst i januari.
Så sluta gnäll över snön.
ALLA som är friska nog att skotta var glad för det!
Ni som är sjuka och skadade får gnälla över snön.
Men tänk ni andra så bra träning det är.
Använda musklerna i frisk luft.
Vilket privilegium!!

2011 var ett sorgens år för många, det hände tragiska saker både lokalt och ute i världen.
Barn dödade barn och det är väl ändå bland det värsta.
Människor tog också livet av sig.
Många unga.
Man kan bara hoppas att medmänskligheten ökar, att vi får vara dem vi är, inte bedöms utifrån senaste telefonen, senaste stadsjeepen eller utlandssemestern.
Att vi duger! För det gör vi.

Så snälla ni därute, lyft blicken från I phonen, se människorna runt omkring er en stund.
Ett leende, ditt leende, kan betyda mycket för någon annan.

Städar bort julen idag.
Ställt fram en 40 år gammal lampa , minns så fint det var med den 1972 när mina föräldrar köpte den. Ny lyser den på en ännu äldre björkmöbel och sprider goda minnen från det vardagsrum den stod i så många år.
Och nu går jag ut och hivar snö..med glädje att jag kan och orkar.
Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar